
Stúdió albumra viszont egészen idáig várni kellett, ami különösen hosszú idő volt annak tekintetében, hogy már vagy három éve beharangozták, hogy hamarosan itt a Scintilli című lemez, ami végül csak nem volt sehol, mire nem rég bejelentették a megjelenési dátumot mindenki örömére, a 35 Summers című klipdallal együtt, ami ugyan nem volt túl karakteres, de legalább végre kaptunk némi ízelítőt, és előre vetítette az album hangzásvilágát. A Scintilli az eddig legkönnyedebb és legletisztultabb Plaid lemez lett, ami már-már tüntet az egyszerűségével, és szerkezetileg teljes ellentéte az eddigi súlyos, komoly textúrákkal bíró albumoknak. A kontraszt épp az előző albummal a legnagyobb, ugyanis a Spokes volt a legsötétebb, legmorózusabb Plaid album. Az általuk írt filmzenék jól hallhatóan rányomták bélyegüket a Scintilli-re, bár eddig is jellemző volt az együttesre a filmzeneiség. A dal hosszok is drámaian lecsökkentek az eddigi öt-hat-hét perces tételekkel szemben. Ezúttal csupa három-négy perces dalokat írtak, ami viszont a könnyebb fogyaszthatóság szempontjából nem is akkora baj, ezáltal a lemez hossza is optimális, az ötven percet sem éri el. Az előző Plaid lemezeknek épp csak a hosszukkal volt egy kis probléma, mert általában hatvan-hetven perc között mozogtak, és néha fárasztóvá váltak a végükre, főleg a 19 számos Double Figure. Unalomba fulladásnak ezúttal esélye sincs. És akkor nézzük a dalokat. A komor depresszív hangulatok helyett ezúttal szinte napfényes dalokat kapunk némi melankóliával keverve, egyre több a légies, csilingelős darab, és már csak kb a lemez fel a tipikus, kaotikus, ütemkavalkád-Plaid. Rögtön a nyitó egy szépséges lassú dal (Missing), ami a 35 Summers párja. Hasonlóan légies még a lemez egyik legjobb és legszebb dala, az atmoszférikus, melegséget árasztó, puha hangzású Tender Hooks és a lemez legfilmzeneszerűbb dala, a Craft Nine, ami pedig úgy hangzik, mint az AIR zenéje. Ami az ütemesebb számokat illeti, azok ketté válnak: vannak a már említett ütemkavalkád dalok, amik viszonylag dallamtalanok, és ezekre jellemző leginkább a korábbi, tipikus durvulós, harangjátékos Plaid hangzás (Upgrade, African Woods, Sömnl, Eye Robot), illetve vannak a dallamos darabok. Mondanom sem kell, a lemez csúcsai ezek közt vannak, úgy, mint a lúdbőröztető, electro pop-os Founded, és az egyszerre Orbital-t és Jean Miche-Jarre-t idéző Unbank, illetve a Thank. A záró dal pedig egy kissé hip-hop-os alapú, ütemes, de egyszerre elszállós szerzemény, az At Last, mely megidézi a korai Plaid-et.
Kifejezetten jó lemezzel állt elő a Plaid, igényes is, szórakoztató is lett a Scintilli, némi újdonságot is hoztak a fiúk hangzásban, de szerencsére alapvetően hűek maradtak saját magukhoz.
7/10
No comments:
Post a Comment